b_Newsامیدوار بودیم معجزه شود اما نشد / ما هم از توفان به روستای نزدیک فرار کردیم

شهربانو منصوریان: نمی دانم باز هم می توانم به دنا بروم یا نه

تاریخ: 1396/12/04
زمان: 14: 10
نوع: گفتگو

نگار رشیدی/ وقتی هواپیمای آسمان با 66 سرنشین با کوه دنا برخورد کرد و در نزدیکی های سمیرم سقوط کرد، ممکن نبود که شهربانو منصوریان قهرمان ووشوی سمیرمی را در صف اول کمک به هموطنان نبینیم. او که همراه سهیلا راهنمای گروه های امداد و نجات شده بود، در شرایط سخت آب و هوایی دنا هم از مسیر برنگشت تا این اتفاق تلخ روزهای خوش تمرین در دنا را در ذهن قهرمان ووشو جهان کمرنگ کند.

شهربانو هم مانند تمام مردم ایران از گفتن پیام تسلیت به کشور خسته شده و حالا آرزویش یک اتفاق شیرین برای مردم است. مردمی که بیش از یک سال است غم های بزرگ را از آتش سوزی پلاسکو و زمین لرزه کرمانشاه تا سوختن و غرق شدن کشتی سانچی و حالا هواپیمای آسمان در دل دارند. شهربانو در حالی با «گل» همکلام شد که از توفان دنا به یکی از روستاهای نزدیک پناه برده بود.

خدا قوت. در این چند روز مثل همیشه یاری رسان بودید.

این وظیفه انسان دوستانه ما بود که بعد از این حادثه تلخ قدمی برداریم. به هر حال این اتفاق در سمیرم افتاد و خیلی ناراحت کننده بود.

شرایط آنجا چطور است؟

الان (ظهر دیروز) که هوا اصلا شرایط خوبی ندارد و توفانی و بارندگی است. یکی از روستاهای نزدیک به ما اسکان داده و فعلا اینجا هستیم. واقعا تمام روستایی ها در این حادثه سنگ تمام گذاشتند و به صورت خودجوش به تمام افراد امداد و نجات و اورژانس کمک کردند.

مثل همیشه مردم نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

بله همینطور است. در ستاد که درباره این اتفاق صحبت می کردند واقعا شرایط خوب نبود. به خاطر باران هلی کوپترها نمی توانستند به قله نزدیک شوند و برمی گشتند. برف و مه و توفان واقعا دست بچه ها را بسته بود. ما با بچه های کوهنوردی بالا می رفتیم و تجهیزات کاملی هم نداشتیم. اصلا نمی شد جایی را نگاه کرد. اما تا سه شنبه هوا صاف و آفتابی بود و برخورد آفتاب با بال هواپیما که بیرون از برف مانده بود جایش را نشان داد. گروه امداد و نجات و ارتش خیلی زحمت کشیدند. استاندار اصفهان هم سنگ تمام گذاشت و معاونش را فرستاده بود. کسانی که پایین کوه بودند شرایط را نمی دیدند که آن بالا چقدر سخت است. گروه های امداد از همه جای ایران برای کمک آمده اند. از چابهار، شیراز، یاسوج، اهواز و ... حتی حفظ امنیت آنها هم سخت بود. زمانی که گروه ها در کوه بودند، هلی کوپتر از بالا گشت می زد چون ممکن بود هرلحظه بهمن بیاید و برای دوستان دیگر هم اتفاق بدی رخ بدهد.

شاید اگر تجهیزات داشتید روند جست و جو سریع تر طی می شد.

من چون نیروی مردمی بود گروه خودم را داشتم. ما در تابستان زیاد به دنا می رویم اما در زمستان به خاطر یخچال هایی که دارد خطرناک است. ممکن است یک لایه برف روی یخچال باشد و رویش بروی سقوط کنی. به خاطر آشنایی ام با دنا با دوستان کوهنورد همکاری کردم. ما خیلی امیدوار بودیم که خبرهای خوب بشنویم و وقتی هواپیما پیدا شد خوشحال شدیم چون در پایین می گفتند ممکن است سرنشین ها زنده باشند. چراکه روستایی ها پس از برخورد هواپیما با کوه صدای انفجار نشنیده بودند. اما وقتی شرایط را دیدیم و متوجه شدیم کسی زنده نمانده خیلی ناراحت و شرمنده خانواده هایی شدیم که پایین کوه هرکسی را با لباس امداد یا کوهنوردی می دیدند التماس می کردند خبر خوب از آنها بگیرند.

شما همیشه در دنا تمرین می کردید اما حالا برای کمک به آنجا رفتید. فکر می کنید بتوانید باز هم به این کوه بروید؟

بله ما بیشتر در بهار و تابستان برای تمرین و تفریح به دنا می رویم. آنجا داروهای گیاهی زیادی هم دارد.اما این بار شرایط خیلی بد بود و فکر نمی کنم تا مدت ها بتوانم تا قسمتی از کوه بیشتر بروم. برای همان هم باید فکر کنم. نمی دانم....

مثل اینکه حوادث تلخ قصد رفتن از کشور را ندارند.

واقعا همینطور است. شرایط خیلی ناراحت کننده است. آن از پلاسکو و زلزله کرمانشاه، این هم از کشتی سانچی و هواپیما. ان شاءا... دیگر هیچ وقت، هیچ وقت، هیچ وقت اتفاقی نیفتد که هموطنان مان غم ببینند.

عکس گریان شما را اول خواهرت در اینستاگرام گذاشت.

ما آنقدر برای اتفاقات تلخ پیام تسلیت گذاشتیم که واقعا ناراحت کننده است اما آن زمان در شرایط هیچ کدام نبودیم. ولی در این حادثه خودم در موقعیت هستم و سختی اش را خوب می فهمم. فقط از خدا می خواهم به خانواده های عزادار صبر بدهد. خانواده ها که ما را می دیدند با گریه می گفتند ما پایین کوه در ماشین از سرما داریم یخ می زنیم بچه های مان آن بالا چه می کشند.

می دانید که این هواپیما از رده خارج بود و برخی در طنزی تلخ مقصر حادثه را کوه دنا دانستند که در مسیر هواپیما قرار داشت.

بله، اگر دنا کمی پایین تر بود، هواپیما رده شده بود! اما طبق حرف هایی که من شنیدم هواپیما در شرایط توفانی بوده و حتی بچه های روستا می گفتند اگر از خانه بیرون می آمدیم باد ما را می برد. از طرفی کل دنا را مه گرفته بود و همین باعث شده بود هواپیما به پایین کشیده شود با صخره برخورد کند. در هر حال می خواهم از مردم تشکر کنم که بدون امکانات کامل دل به کوه زدند و هموطنان خود را تنها نگذاشتند. مسوولان هم خودشان نگران مردم بودند تا اتفاقی برای شان نیفتد اما آنها دست از کمک نکشیدند.

توجه:کد امنیتی به حروف بزرگ و کوچک حساس نمی باشد.